Walvistour: fantastisch ervaring ondanks de regen! - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Alweer Vakantie - WaarBenJij.nu Walvistour: fantastisch ervaring ondanks de regen! - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Alweer Vakantie - WaarBenJij.nu

Walvistour: fantastisch ervaring ondanks de regen!

Blijf op de hoogte en volg Alweer

25 Juni 2018 | Canada, Campbell River

Zaterdag 23 juni
Allereerst moeten we dezelfde weg weer terug naar de oostkust. Op het laatste stuk horen we het bekende doffe geluid, en dan weet je het: een steentje tegen het voorruit. Gelukkig geen barst nog en aan de bijrijderszijde, maar we weten niet of we dit aan de verhuurder moeten. Toch maar even gebeld maar het blijkt niet nodig, gewoon doorrijden en als er een barst ontstaat dan komen ze de auto ruilen. Prima service van Hertz dus.

We gaan eerst even naar het strand in Qualicum Beach want het is heerlijk weer. Als we het zonnetje genoeg vinden om niet als kreeften te strand te verlaten, stappen we weer in de auto. We gaan steil bergop en komen uit op Forbidden Plateau in het Strathcona Provincial Park. Hier ligt een drassige hoogvlakte met enkele meertjes. We lopen hier de Paradise Meadow loop inclusief de lus naar Helen McKenzie Lake, ongeveer 10 kilometer over boardwalks en smalle paden, heel erg mooi.

Dan rijden we door naar Campbell River waar we een hotel hebben geboekt. Als we aan komen rijden krijg ik het spontaan benauwd: wat heb ik nou geboekt? Het hotel (Above Tide Motel) ziet er uit als een verlopen motel uit een Amerikaanse film en het interieur is op een nieuwe laminaatvloer na sinds 1970 niet meer vervangen (gezellig bruin kun je het ook noemen), maar als we op het balkon van onze kamer staan, dan weet ik het weer: het uitzicht vanaf de kamer is fantastisch: je kijkt zo de fjorden op, waar de orca’s en dolfijnen voorbij kunnen zwemmen en de cruiseschepen in optocht voorbij schuiven. Zoooo mooi! Gelukkig is het bijna de langste dag dus is het lang licht en kunnen we er ook lang van genieten. En ach, de kamer is verder schoon en er staat een prima bed (natuurlijk wel met bruine lakens, in stijl zullen we maar zeggen) dus meer hebben we niet nodig.
Helaas hebben we pech en laten de whales en dolphins (wist je dat orca’s dolfijnen zijn?) zich niet zien. Als het donker is horen we ze wel ademen, da’s ook speciaal.

Zondag 24 juni
Als we wakker worden is het jammer genoeg heel ander weer: het regent keihard. We gaan toch maar naar de haven want we hebben voor vandaag een wildlife dagtour geboekt bij Eagle Eye Adventures. Het gaat wel door. In plaats van 12 passagiers gaan we maar met z’n vieren, een bijna prive tour dus. We worden weer in de rode safety suites gehesen, krijgen een muts en een skibril tegen de kou en we gaan.

Vrijwel meteen komen we een groepje van drie bultrug walvissen tegen die een mooie show voor ons opvoeren. Even later vinden we er nog twee. Fascinerend hoe groot deze beesten zijn! Na de twee ontmoeting begeeft mijn camera het helaas. Regen en camera’s gaan blijkbaar niet goed samen. De rest van de foto’s maken we dan met de mobiele telefoon. Ook zonder camera genieten we volop.

We gaan verder naar eilandjes waar honderden (!!!!) zee-arenden zitten. Waren we eerder deze week blij dat we er eentje zagen: nu zitten er tientallen in één boom. Ze verzamelen zich op deze eilandjes als eb over gaat in vloed en het water hier diepen draaikolken vormt. De boot heeft ook moeite hier tegen in te komen. Beide moteren full speed. In deze krachtige stroming krijgen de kleine visjes het moeilijk, gaat door de druk hun luchtsysteem kapot waardoor ze naar de oppervlakte komen en de zee-arenden ze gemakkelijk kunnen opvissen. De natuur zit zo mooi in elkaar!

Dan gaan we ergens lunchen. Bij goed weer wordt er ergens een stop op een strandje gemaakt maar het plenst nog steeds dus varen we naar een soort resort waar we het lunchpakketje uit de koelbox op een overdekte patio kunnen opeten, ook prima geregeld. Even droog zitten.

Na de lunch gaan we verder. We vinden een moeder-orca met vier van haar kinderen (waaronder een baby). Orca-kinderen blijven lang bij hun moeder, leven in families zonder vader. Als de moeder het tijd vindt dat een kind de familie verlaat zoekt ze een anderen familie met een huwelijkskandidaat en na de daad gaan de nieuwe vader en moeder ieder hun eigen weg. De moeder zorgt dan weer voor haar jongen terwijl de mannetjes een solo bestaan leven.

Ook zien we nog een soort dolfijnen. Normaal zou de tour ook nog langs de kustlijn gaan om beren te zoeken, maar de kans dat de beren zich op de strandjes nu laten zien met deze regen is klein en bovendien zijn wij tot op ons ondergoed intussen nat dus vinden we het prima om terug te gaan naar de haven. Wat een fantastische dag, ondanks de regen!!!

• 25 Juni 2018 - 19:13

Lina Kamst:

Wat weer een mooi reisverslag, echt genieten. Veel plezier.
    Groet, Lina

• 26 Juni 2018 - 20:06

Annemarie :

Hoi gonda, wat leuk om te lezen, kreeg je adres door van Michiel. Wij gaan over 2 weken nu nog meer zin in!!!